PERSONUPPGIFTER

Det ligger på kundens ansvar att se till att den adress som lämnas vid beställningstillfället är korrekt.
Om varan beställs av en köpare under 18 år har målsman kundansvar för beställningen med sina person- och kontaktuppgifter. Beställning i annan persons namn utan dennes medgivande kallas urkundsförfalskning och är en kriminell handling.

PERSONUPPGIFTSLAGEN
I och med din beställning godkänner kunden att Thomas HiFi lagrar och använder angivna uppgifter för att den service förväntas ska kunna genomföras. Enligt personuppgiftslagen har kunden laglig rätt att få all information som finns registrerad under kundens namn. Kunden kan när som helst begära rättelse i informationen eller begära borttagning från kundregistret. Thomas HiFi försäkrar att kundens personuppgifter inte kommer säljas eller överlåtas till någon annan.

PRISER OCH LEVERANS

Betalning sker via bankkontoöverföring och 30 dagar öppet köp. Fraktkostnad exkluderas priset på faktura eller en separat fraktfaktura.
Thomas HiFi reserverar sig för priser i webbutiken som är felaktiga på ett uppenbart sätt. Meddela gärna om felaktigheten.
Om en prisändring på en vara sker efter att en beställning är gjord, bibehålls det tidigare angivna priset.

TÄNK PÅ ATT HÄMTA UT I TID
Den tid som en order kan ligger kvar hos DHL, Schenker, Posten eller deras ombud kallas för liggtid som normalt är 14 dagar. Om varan inte löses ut under den tiden går den i retur. Fraktavgiften debiteras kunden plus en avgift på 290,00 kr för hanteringen som uppstår. För större gods som går med hemleverans faktureras kunden fraktbolagets angivna fraktavgift

SYNLIGA FRAKTSKADOR PÅ VARA OCH FÖRPACKNING
på beställda varor bör vid mottagandet reklameras alltid till fraktbolaget. Kolla noga vid uthämtningen fotografera gärna. Skador utanpå och inuti anmäls till fraktbolaget inom som det heter ”skälig tid” dom vanligtvis gäller inom två månader från det datum varan emottogs. Ett råd är att inte vänta.
Gör en anmälan så snabbt som möjligt för en smidigare hantering. Varor med saknat innehåll, felaktigt skickade varor eller annat som inte rör fraktbolaget skickas tillbaks till Thomas HiFi inom skälig tid. 

ÅNGERRÄTT OCH AVBESTÄLLNING

ÅNGERRÄTT
Kunden kan enligt distanhandelslagen, som privatperson ångra ett köp via internet inom 14 kalenderdagar från datum för mottagandet.
Men vid köp av en produkt ur den här webbutikens sortiment gäller 30 dagar öppet köp.

Om varan gått sönder vid normal användning har kunden rätt att inom 6 månader från mottagsdatum få varan lagad eller utbytt mot samma eller liknande vara. Annat gäller om varan har ett fabrikationsfel som uppstår oberoende av att den använts. Varan skall då skickas tillbaks för granskning utan dröjsmål inklusive fraktavgift. Finner vi inte något fel så kontaktas kunden och varan återkommer till kundens angivna adress.
OBS! Hörlurar och in-ear-lurar (IE) ingår inte i ångerrätten då de vilar direkt mot hud och öronvax. Undantaget gäller naturligtvis om förpackningen återlämnas obruten. Se vidare.

Varan som ångras måste returneras i ursprungsskick i sin originalförpackning. I annat fall debiteras kunden för kostnader som Thomas HiFi behöver göra för att återställa produkten i sitt ursprungliga skick för att kunna sälja den till en annan kund.
VIKTIGT! Tänk på att inte försluta reklam-designade emballage med silvertejp, då silvertejp förstör ytan och gör den i princip omöjlig att återställa.
Norska kunder:
Tull och avgifter återbetalas inte till kunden, om kunden önskar returnera varan. 

AVBESTÄLLNING
Kunden kan utan kostnad avbeställa en order fram till det att ordern levereras, även vid försenade leveranser, men inte avbeställas om ordern är en specialbeställning. Har du betalat i förskott får du tillbaka dina pengar på ditt angivna konto. En gjord ångrad order kan förhindras innan varan gått iväg genom att snarast möjligt kontakta Thomas HiFi 0763-094900. Mail går bra men kan riskeras bli observerat för sent. Meddelande via SMS, Messenger och liknande mobila meddelanden godkänns ej då den sortens meddelanden lätt kan riskeras att inte upptäckas i tid.

Vid allt för lång väntan
Om kunden anser att en leverans dröjer för länge och vill avbeställa produkten kan kunden ångra köpet genom att meddela detta. På grund av besväret av att inte fått varan som förväntat betalar Thomas HiFi frakten via en returneringsavi.

REKLAMATION

Läs gärna inne på Konsumentverkets information om Distansavtalslagen SFS 2005:59
Här ett utdrag:
”Om du har köpt en vara är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att undersöka den. Naturligtvis ska du vara försiktig och inte göra en mer omfattande undersökning än nödvändigt. Om varan eller tillbehör skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.”
Läs mer om distansavtalslagen i (PDF)

GARANTI OCH REKLAMATION
Vi följer svenska leverantörers garantivillkor och lämnar 2 års garanti på de flesta av våra märken med undantag av vissa produkter. Vid köp av Intelligent Sounds Högtalare har ett inbyggt aktivt skydd (ISH) som gör att de har med i köpet en 10 års ljudgaranti.
3 års reklamationsrätt på fabrikationsfel enligt Konsumentköplagen.

OM DU BESTÄLLER UTANFÖR SVERIGE
Vid köp från utomlands ingår en europagaranti under ett års tid.
Skickas varan till en svensk serviceverkstad tillämpas svensk garanti. Frakten faktureras kunden. Garantin innebär att kunden inom två år kan lämna in den felaktiga produkten till en auktoriserad servicefirma i närheten av kunden och få den reparerad kostnadsfritt.

KONSUMENTKÖPSLAGEN
Thomas HiFi tillämpar den nya konsumentköplagen, då kunden har rätt att reklamera ett fabrikationsfel inom 3 år, under förutsättning att köparen kan påvisa att det är ett uppenbart fel på varan, Säljaren kan bestrida reklamationen om det beror på ett uppenbart otillbörligt slitage och annat som direkt beror på en ovarsam behandling. Vad som anses vara ett fel på en vara avgörs av Thomas HiFi eller dess servicepartner.
Thomas HiFi ersätter kundens fraktkostnader vid reklamationer och skickar ut fraktsedlar om reklamationen beror på ett uppenbart ursprungsfel som kan konstateras. Om kunden reklamerar en vara men inga fel konstateras av Thomas HiFi reserverad serviceverkstad, faktureras kunden 700,00 kronor. 
Viktigt! Spara fakturan/kvittot som ska visas upp för att garantin skall gälla. Frakten står vi för.